هزارتوی گمگشتگی

فیلمهای شاخص زیادی نیستند که سینمای آرژانتین را یادآور شوند؛ اما به نظر میرسد استعدادها و داستانهای ناگفته با طعم متفاوتی در سینمای آرژانتین وجود دارد که هر از گاهی در جشنوارههای خارجی خودی نشان میدهند. فیلم کمتر دیده شده «ترنکه لاوکن» آخرین اثر «لائورا سیتارلا» در جشنواره ونیز خوش درخشید و با وجود غیرمتعارف بودن و شکستن قراردادهای معمول داستانی، دل برخی فیلم دوستان را بهدست آورد. ترنکه لاوکن از آن فیلمهای روتینی نیست که بشود هر وقت و هر جایی دید و بیپروا توصیهاش کرد. زمان طولانی فیلم ممکن است مخاطبش را محدود کند. این اثر ۲۶۰ دقیقهای از لائورا سیتارلا، کاوشی پیچیده و جذاب در مورد عشق، فقدان و جستوجوی معنا است. فیلم به دو بخش و ۱۲ فصل تقسیم شده که داستان ناپدید شدن مرموز لورا را دنبال میکند. رافائل و اِزِکیِل برای یافتن لورا هم مسیر میشوند و با پیشرفت داستان، روایت سه شخصیت به هم میپیوندد. ناپدید شدن لورا به کاتالیزوری برای خودشناسی رافائل و ازکیل تبدیل میشود. ترنکه لاوکن شهری در غرب استان بوئنوس آیرس، آرژانتین، است و نام فیلم از این شهر برداشته شده است.
سیتارلا بخش جداییناپذیر از یک گروه فیلمسازی آرژانتینی است که به ساخت فیلمهای تجربی و طولانی معروف هستند. این تیم در سال ۲۰۱۸ «لا فلور» را ساخت که ۱۳ ساعت بود و مجموعهای از ژانرهای متفاوت را دنبال میکرد. ساخت فیلم چهار ساعته اخیر این گروه، شش سال طول کشید و از جهاتی شبیه لافور است. داستان لورا غافلگیرکننده و غیرقابلپیشبینی پیش میرود و داستانهای فرعی مجذوبکنندهای دارد. ساختار فیلم با روایتهای تو در تو و تمرکز بر سوالات بیپاسخ، یادآور آثار نویسنده آرژانتینی خورخه لوئیس بورخس است. فصل اول ماجرا نامیده شده و اشاره به فیلم بلند آنتونیونی دارد. ترنکه لاوکن هم همچون ماجرا، جستوجوی بینتیجه برای پیدا کردن یک زن گم شده است. در این مسیر، مخاطب با داستانهای فرعی جذاب و شخصیتهای متعددی روبهرو میشود که هر کدام رازها و انگیزههای خاص خود را دارند. اما در داستان سیتارلا یک پارادوکس وجود دارد. لذت کشف رازهای طرح شده با این ایده که حل معماها یک کار احمقانه است، خنثی میشود. با پیشرفت داستان، جستوجوی منطقی رافائل و ازکیل باعث دورتر شدنشان از حقیقت میشود. این ایده یک تناقض بزرگ برای فیلمی معمایی است. نه تناقضی از جنس ضعف. این سبک و بازی با ژانرهای سینمای کلاسیک، شیطنت کارگردان است و به چالش کشیدن عادتهای تعریف شده در مسیر داستانگویی. از این جهت ترنکه لاوکن فیلمی متفاوت و قابل اعتناست که در عین حال میل سیری ناپذیر مخاطب به حل معماهای پیچیده را برطرف میکند. سیتارلا با انتشار اطلاعات و گاهی پنهان کردنشان کشش داستانی ایجاد میکند. او سعی میکند الگوهای دیوید لینچ را در توئین پیکس تقلید کند. چه از لحاظ محتوایی چه از لحاظ ساختاری. چرخشهای غافلگیرکننده فیلم هم بیشباهت به تویین پیکس نیست. رد پای تاثیر سینماگران دیگری هم در این فیلم آرژانتینی دیده میشود. این تاثیرات را میتوان در روایتهای تو در تو، فضاهای وهمآلود و شخصیتهای پیچیده فیلم مشاهده کرد.
تحقیقات رافائل و ازکیل کند و پرجزییات است و نماهای طولانی بر پهناوری چشمانداز روستایی آرژانتین تأکید میکنند. در مقابل، داستان لورا پر از پیگیریهای پرشور او برای دانش است، هم در رابطه با کارش و هم در کشف نامههای عاشقانهای که در بین کتابهای کتابخانه پنهان شده است که مهمترین جذابیت فیلم هم هست. نامههای عاشقانه به شکلی استادانه و در جای درست قرار میگیرد و ترفندی جالب برای ورود به داستانهای موازی دیگری است که در ادامه فیلم به اهمیتشان پی برده میشود. کدهای ظریفی که معنایش در بخش پایانی فیلم مشخص میشود. نیم ساعت ابتدایی قصه لورا ممکن است کمی کشدار به نظر بیاید و لزوم ارائه برخی جزییات برای مخاطب گنگ باشد. اما دیدن فیلم پس از گذراندن این نیم ساعت آسان است. تماشاگر دست خالی نمیماند و پاداش صبوریاش را دریافت میکند. جهان داستانی سیتارلا پس از پایان یک چهارم ابتدایی قابلدرکتر است و میتوان هر منطقی را در این جهان مرموز پذیرفت.
فیلم از نور طبیعی و مکانهای بکر استفاده میکند و زیباییشناسی واقعگرایانهای ایجاد میکند که با عمیقتر شدن تحقیقات در مورد لورا، به طور ظریف به لحنی پارانوئید تبدیل میشود. سیتارلا از تغییرات ظریف در حرکت دوربین و تدوین برای انتقال دنیای درونی شخصیتها و پویایی در حال تحول بین آنها استفاده میکند. بازیهای ظریف بازیگران، به ویژه لورا پاردس در نقش لورا، احساسات و انگیزههای شخصیت را با حداقل دیالوگ به تصویر میکشد. حرکات و حالات چهره، چالشهای درونی کاراکترها و جاذبههای رو به رشدشان را آشکار میکند. فیلم بر بیهودگی جستوجوی حقیقت مطلق تأکید میکند و نشان میدهد که سفر خود از یافتن پاسخ قطعی مهمتر است. پیگیری بیوقفه لورا برای دانش، حتی زمانی که او را به مسیرهای غیرمنتظرهای سوق میدهد، به عنوان نیرویی رهاییبخش تلقی میشود.
ترنکه لاوکن فیلمی تأملبرانگیز است که تا مدتها پس از پایانش در ذهن میماند. تماشای این فیلم برای طرفداران سینمای مستقل و تمام کسانی که به ماهیت حقیقت و شرایط پیچیده انسانی علاقهمندند، ضروری است.
منبع: sharghdaily-929057
مجری قدیمی صداوسیما مجری برنامه پزشکیان در دانشگاه تهران بود +عکس
فرهنگ و هنر
درخشش دختران وزنهبرداری ایران با ۶ مدال رنگارنگ
ورزش
آکسیوس مدعی شد: دیدار ترامپ و نتانیاهو در روز چهارم فوریه (۱۶ بهمن) در کاخ سفید
جهان
عراقچی خبر دیدار با ایلان ماسک را تکذیب کرد + فیلم
ایران
محدودیتهای تردد در تهران برداشته شد
جامعه
زنان افغان با فرمان طالبان دیگر نمیتوانند پرستار و ماما شوند
جهان
راز کم واکنشی نفت در روزهای پرتنش
اقتصاد
پیروزی امیرحسین هدایی با تیم فرانسویاش در کاپ اروپا
ورزش
دیدار مدیران استقلال با ماتزاری در ایتالیا؛ رونمایی از گزینههای سرمربیگری آبیها
ورزش
فروریزشهای سریالی در خیابانهای اصفهان
جامعه
سه عامل افزایش قیمت دلار/ سومین رکورد خروج پول از بورس زده شد
اقتصاد
معرفی ۱۲ بازیکن تیم ملی بسکتبال برای دیدار با قطر
ورزش
دو بار قصاص و ۱۰۴ سال زندان برای متهمان پرونده قتل دکتر ضیایی و همسرش
جامعه
موسیمانه در آستانه بازگشت به مربیگری؛ مقصد سرمربی سابق استقلال مشخص شد
ورزش
مذاکره استقلال و رضاییان؛ رامین یاغی میشود؟
ورزش
عکسی از روزهای آخر زندگی سعید راد که پسرش منتشر کرد
فرهنگ و هنر
هواشناسی؛ کاهش محسوس دما طی اوایل هفته آینده، وقوع بارشهای پراکنده و رعد و برق و تگرگ در برخی مناطق
جامعه
شمس و مولانا ناجی گیشه سینماها
فرهنگ و هنر
پیشبینی افزایش گردوخاک / تهران ۸ درجه گرمتر میشود
جامعه
پیشبینی وضعیت جوی نوروز ۱۴۰۴؛ تمرکز بارشها در نیمه غربی کشور
جامعه
پیش بینی بورس امروز 19 خرداد 1403 / انتظار سرمایه گذاران از دولت چهاردهم
اقتصاد
تساوی ملوان با آلومینیوم و فرار تراکتور از شکست برابر نساجی
ورزش
بازار آماده تست کف جدید دلار در سال 1403
اقتصاد
اثر تحریم و کرونا بر بیکاری مردان؛ بازارکار مردان احیا شده است؟
اقتصاد
اولین پیشنهاد به گولسیانی بعد از یورو ۲۰۲۴
ورزش

درخواست رسمی تراکتور به استقلال رسید
ورزش

انتصاب سجاد سلطانزاده به عنوان رئیس امور سیاست خارجی و بینالملل
جهان

تغییر در راس والیبال سایپا پس از ناکامی در آسیا
ورزش

اسیر اسرائیلی: جنگ روانی واقعی شرایطی است که من در آن زندگی میکنم
جهان

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد
ورزش

بررسی آخرین وضعیت مسمومیت تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی زاهدان
جامعه

سحرخیزان و یاران یک قدم به سقوط در لیگ روسیه نزدیک شدند
ورزش
پایگاه خبری بینش امروز با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
تمامی حقوق برای پایگاه خبری بینش امروز محفوط است.
طراحی شده در: فرامین دیتا استودیو